De toekomst van de automotive industrie


Uitkomst rondetafelconferentie Frost & Sullivan:

De snelle digitalisering in de maatschappij gaat ook de auto-industrie niet voorbij, zo meldt Frost & Sullivan. Consumenten verwachten en hanteren een volledig digitale lifestyle en dus moet de auto-industrie zich aanpassen naar een op software- en in oplossingen gespecialiseerde industrie. Een van die ontwikkelingen is de met internet verbonden auto, die in 2020 de numero uno van alle applicaties zal zijn en in staat om 350Kb per minuut te verwerken.

Dat was de uitkomst van een rondetafelconferentie voorafgaand aan de Paris Motor Show.
Volgens de aanwezigen gaat het in de nabije toekomst om vijf pijlers die de verdere ontwikkeling van de industrie in hoge mate zullen beïnvloeden:

•    De altijd en overal met elkaar verbonden supply chain
•    Het Industriële Internet of Things (IoT) en Industrie 4.0
•    De altijd verbonden en autonome auto
•    Digital Retail- en Vehicle Relationship management
•    Mobility as a Service

Met de in de nabije toekomst verbonden supply chain, gecombineerd met Internet of Things data en analytics creëren de producenten in de automotive industrie een operationeel samenwerkingsplatform, waar realtime en intensiever door alle betrokken partijen kan worden gewerkt aan grotere flexibiliteit. Die is nodig om nieuwe (disruptieve) ontwikkelingen snel op te pakken en in te spelen op wensen van consumenten. Bovendien levert het in de keten naar verwachting besparingen op die tegen de 1 miljard dollar lopen.

Altijd verbonden
Volgens Sarwant Singh, Senior Partner van Frost & Sullivan, zal de auto opgewaardeerd worden van 4G LTE en zelfs naar 5G verbinding, zowel als satelliet breedband verbinding. Geen enkele belemmering voor een adequate communicatie dus.

‘De opkomst van de autonome auto legt een enorm potentieel bloot aan uiteenlopende services en persoonlijke reiservaring’, aldus Singh. ‘Die verbondenheid van de auto met de digitale buitenwereld biedt reizigers de mogelijkheid hun reistijd optimaal te gebruiken voor andere zaken, zowel zakelijk als persoonlijk. Ook dat aspect biedt weer mogelijkheden voor nieuwe services.’

Wat Frost & Sullivan ook zien is dat de packaged services zullen gaan toenemen: Locaton Based Services (LBS), Over The Air (OTA), Infotainment met mobiliteit, verzekeringen, remote upgrades en voorspellende en uitgebreide garantie-gerelateerde diensten rond het voertuig zullen gemeengoed gaan worden voor eigenaren van deze voertuigen.

Het voertuig zelf zal steeds minder centraal komen te staan. Sterker nog, het vervoermiddel vervaagt tot een mobiliteitsplatform, waarbij verrekening zal plaatsvinden op basis van tijd en kilometers, zo denkt het rondetafelgezelschap. Het concept van Voertuig as a Service (VaaS, of in het Engels, CaaS = Car as a Service) is nu al in opkomst.

The Internet of Things zal een nog veel grotere impact krijgen dan het nu al heeft, meent  Sanjay Brahmawar, Global Head & Managing Partner Strategic Business Development bij IBM Watson Internet of Things, en mede-moderator van het debat.

Geen belemmeringen
‘Door geavanceerde computertechnologie, zoals die van Watson, samen te brengen met IoT zijn we in staat tot een nieuwe manier van denken over objecten, systemen en processen. Deze computertechnologie begrijpt, beredeneert en leert, en verschaft ons nieuwe inzichten, toont ongebaande wegen en biedt ongekende mogelijkheden.’

‘Opeens kunnen dingen met elkaar communiceren, leren van andere objecten en ze praten tegen ons. Als dat eenmaal op grotere schaal gaat gebeuren zijn er geen belemmeringen meer aan wat we kunnen bereiken.’ Dat is de hoofdreden dat IBM intensief samenwerkt met toonaangevende spelers in de automotive industrie. Watson’s IoT AutoLAB brengt de flexibiliteit van onze klanten in een hogere versnelling om zo sneller en assertiever nieuwe services te ontwikkelen.’
Tegen het jaar 2025 zullen technologieën als autonome auto’s, connected mobility, EV charging en gezondheids- en welzijnstoepassingen een grote rol spelen in het serviceaanbod van de aanbieders van voertuig- en mobiliteitsplatformen, zo meent Frost & Sullivan.
De toekomst van mobiliteit bestaat uit door technologie mogelijk gemaakt, deur-tot-deur vervoer, met aanvullende services, voorafgaand, tijdens en na de reis, om zo een nog betere en intensievere klantervaring te genereren.

En het eind is nog niet in zicht…