De toekomst van de automotive industrie
- 30 oktober 2016
- Posted by: Wilma van Veldhuisen
- Categorie: Nieuws

Automotive industrie van de toekomst kent vijf pijlers voor verdere ontwikkeling |
De snelle digitalisering in de maatschappij gaat ook de auto-industrie niet voorbij, zo meldt Frost & Sullivan. Consumenten verwachten en hanteren een volledig digitale lifestyle en dus moet de auto-industrie zich aanpassen naar een op software- en in oplossingen gespecialiseerde industrie. Een van die ontwikkelingen is de met internet verbonden auto, die in 2020 de numero uno van alle applicaties zal zijn en in staat om 350Kb per minuut te verwerken. • De altijd en overal met elkaar verbonden supply chain Met de in de nabije toekomst verbonden supply chain, gecombineerd met Internet of Things data en analytics creëren de producenten in de automotive industrie een operationeel samenwerkingsplatform, waar realtime en intensiever door alle betrokken partijen kan worden gewerkt aan grotere flexibiliteit. Die is nodig om nieuwe (disruptieve) ontwikkelingen snel op te pakken en in te spelen op wensen van consumenten. Bovendien levert het in de keten naar verwachting besparingen op die tegen de 1 miljard dollar lopen. Altijd verbonden ‘De opkomst van de autonome auto legt een enorm potentieel bloot aan uiteenlopende services en persoonlijke reiservaring’, aldus Singh. ‘Die verbondenheid van de auto met de digitale buitenwereld biedt reizigers de mogelijkheid hun reistijd optimaal te gebruiken voor andere zaken, zowel zakelijk als persoonlijk. Ook dat aspect biedt weer mogelijkheden voor nieuwe services.’ Wat Frost & Sullivan ook zien is dat de packaged services zullen gaan toenemen: Locaton Based Services (LBS), Over The Air (OTA), Infotainment met mobiliteit, verzekeringen, remote upgrades en voorspellende en uitgebreide garantie-gerelateerde diensten rond het voertuig zullen gemeengoed gaan worden voor eigenaren van deze voertuigen. Het voertuig zelf zal steeds minder centraal komen te staan. Sterker nog, het vervoermiddel vervaagt tot een mobiliteitsplatform, waarbij verrekening zal plaatsvinden op basis van tijd en kilometers, zo denkt het rondetafelgezelschap. Het concept van Voertuig as a Service (VaaS, of in het Engels, CaaS = Car as a Service) is nu al in opkomst. The Internet of Things zal een nog veel grotere impact krijgen dan het nu al heeft, meent Sanjay Brahmawar, Global Head & Managing Partner Strategic Business Development bij IBM Watson Internet of Things, en mede-moderator van het debat. Geen belemmeringen ‘Opeens kunnen dingen met elkaar communiceren, leren van andere objecten en ze praten tegen ons. Als dat eenmaal op grotere schaal gaat gebeuren zijn er geen belemmeringen meer aan wat we kunnen bereiken.’ Dat is de hoofdreden dat IBM intensief samenwerkt met toonaangevende spelers in de automotive industrie. Watson’s IoT AutoLAB brengt de flexibiliteit van onze klanten in een hogere versnelling om zo sneller en assertiever nieuwe services te ontwikkelen.’ En het eind is nog niet in zicht… |