Welk energietarief moet ik opgeven?

Waarom is het belangrijk om een goed energietarief in te stellen?

Zowel de leaserijder als de werkgever willen de juiste verrekening van energiekosten van de laadpaal. Een te laag energietarief betekent dat de leaserijder per ongeluk meebetaalt aan de energiekosten van de leaseauto. Een te hoog energietarief betekent dat de leaserijder verdient aan het opladen van zijn auto. De werkgever betaalt dan meer voor de leaseauto dan nodig is.

Het goede energietarief is niet bekend

Het energietarief instellen dat precies gelijk is aan wat je vergoed krijgt als leaserijder is lastig. Soms is het zelfs onmogelijk. Het bepalen van het exacte energietarief is namelijk van veel factoren afhankelijk.

Energieplafondtarief en markttarief

Je hebt het lage energietarief van € 0,40, dat je betaalt tot het energieplafond van 2.900 kWh per jaar. Verbruik je meer dan 2.900 kWh per jaar voor je eigen woning? Ga dan uit van het reguliere markttarief van je energieleverancier. Het markttarief wijzigt voor veel mensen regelmatig, soms wel per uur.

Moeilijk inschatten van verbruik

Als je als leaserijder vorig jaar minder energie verbruikt hebt voor je eigen huis dan het energieplafond van 2.900 kWh per jaar, wil dat niet zeggen dat je in het nieuwe jaar ook minder verbruikt. Weet jij bijvoorbeeld hoe koud het wordt deze winter? Dus voor welk deel van de laadkosten betaal je dan het lage energietarief van € 0,40?

Hoe ga je hiermee om?

Gelukkig zijn er een aantal dingen waar je als leaserijder en werkgever rekening mee kunt houden. We zetten de 4 tips hieronder voor je op een rij.

Tip 1: stem met elkaar het energietarief af

De werkgever vergoedt de energiekosten van de eigen laadpaal en kiest hoe hiermee om te gaan. Veel werkgevers kiezen voor het markttarief van de energieleverancier. Voor de meeste leaserijders is dat prima, omdat de meeste huishoudens in Nederland meer dan 2.900 kWh per jaar verbruiken voor de woning. Als leaserijder pas je het energietarief aan op je persoonlijke laadpaalaccount, wanneer de energieleverancier zijn markttarief verandert.

Tip 2: vraag de leaserijder informatie aan te leveren

Welke keuze je als werkgever ook maakt; er komen verschillen tussen de werkelijke en uitbetaalde energiekosten aan leaserijders. Om de verschillen te kunnen verrekenen, moet je precies weten wanneer welk tarief is betaald en vergoed. Deze informatie is er nu niet. Tijdstip van laden mag een leverancier bijvoorbeeld niet delen, omdat het onder privacyregels valt. Vraag de leaserijder de informatie aan te leveren. Het enige nadeel: die informatie kan je niet met een onafhankelijke bron controleren.

Tip 3: neem afspraken op in de autoregeling

Beschrijf de afspraken met de leaserijder over de energiekosten die gedeclareerd mogen worden in de autoregeling*. Bijvoorbeeld dat een leaserijder niet meer energiekosten mag declareren dan de werkelijke energiekosten. Het energietarief, opgegeven bij de persoonlijke laadpaalaccount, regelt een voorschot op de werkelijke kosten. Verschillen worden achteraf verrekend met de werkgever. De leaserijder levert bewijzen aan, zoals een afrekening van de energieleverancier.

Tip 4: vraag de belastinginspecteur om hulp

Wel de verantwoordelijkheid hebben om de juiste loonbelasting te heffen. En niet de informatie hebben om dat te doen. Dat is ingewikkeld. Het controleren van het verschil tussen werkelijke en vergoede energiekosten kost veel tijd. Terwijl het voor de meeste leaserijders om een minimaal verschil gaat. Stem met je belastinginspecteur of -adviseur af hoe je met deze situatie om moet gaan. Bijvoorbeeld door jaarlijks af te rekenen tegen het gemiddelde energietarief dat de leaserijder heeft betaald of alleen leaserijders te controleren die een hoog risico** op verschillen hebben.

VOLG LEASE RESULT OP SOCIAL MEDIA VOOR DE NIEUWSBERICHTEN EN ANDERE SCHERPE DEALS.